کابل شبکه

شناخت انواع کابل ها در شبکه های کامپیوتری

شناخت انواع کابل ها در شبکه های کامپیوتری

شناخت انواع کابل ها در شبکه های کامپیوتری موضوع بحث امروز ما است چنان چه مایل هستید که بیش تر در این باره بدانید ما را همراهی کنید. بهتر است قبل از این به سراغ تعریف کابل شبکه برویم و بررسی کنیم که کابل شبکه ای چیست؟ لازم به ذکر است که این کابل ها مجموعه ای از سیم ها از جنس مس و یا شیشه است که برای انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوتر ، روتر، سوییچ و شبکه های استورج san طراحی شده است. کابل های شبکه ای انواع مختلفی دارند و این انتخاب نوع به عوامل زیادی بستگی دارد.

  • ساختار
  • توپولوژی
  • معماری

باید خدمتتان عرض کنیم این که انواع کابل را بشناسید و بفهمید که چگونه این کابل ها با یک دیگر ارتباط برقرار می کنند باعث می شود که شما شبکه ی موفق تری راه اندازی کنید. بهتر است بدانید که اگر پیاده سازی درست و اصولی در شبکه انجام شود دیگر لازم نیست ساعت ها و یا روز ها وقت خود را صرف عیب یابی شبکه کنید. کابل های مورد نیاز کابل شبکه ای LAN شامل Twisted pair, UTP, Unshielded Twisted یا کابل کواکسیال اشاره کرد.

انواع کابل های شبکه ای از نظر جنس

کابل های مسی یکی از انواع کابل های شبکه ای است که سیگنال ها را با کمک جریان  الکتریکی و ولتاژ انتقال می دهد.  کاربرد این کابل های مسی بیش تر در سیم کشی های کوتاه مثل داخل وال پلیت، داکت و بین کامپیوتر ها و کابل پچ است. نکته ی خیلی مهمی که در این باره وجود دارد این است که هر چه مس موجود در کابل بیش تر باشد از آن طرف قدرت کابل در پهنای باند هم بیش تر خواهد شد. این کابل های مسی خود به انواع مختلفی هم چون Thicknet  و Thinnet‌ تقسیم می شوند.

کابل شبکه فیبر نوری

کابل شبکه فیبر نوری

شایان ذکر است که این کابل ها از جنس شیشه ساخته شده اند و با امواج نوری و یا پالس سیگنال را منتقل می کنند. ما بیش تر این نوع کابل ها را در اتصالات ساختمانی می بینیم که سرعت زیادی نیاز دارند. معمولا در مراکز داده ها ، فرودگاه ،بانک ها و بیمارستان از این نوع کابل شبکه استفاده می شود زیرا این مراکز به پهنای باند زیادی نیاز دارند و کابل های فیبر نوری هم در کنار ظرفیت بالایی که دارند حجم بالا و هم چنین سرعت بسیار بالایی دارند و این کار را به مراتب راحت تر می کند.  از انواع این کابل های فیبر نوری هم می توان به singal mode و multi mode اشلره کرد که هز کدام به ترتیب مناسب استفاده در فواصل زیاد و ظرفیت بالا هستند.

کابل زوج بهم تابیده شده

کابل زوج بهم تابیده شده و یا همان Twisted pair   رایج ترین انواع کابل شبکه ای است که در بسیاری از شبکه های اترنت و مغازه ها ، فروشگاه و دفاتر استفاده می شود. کابل زوج بهم تابیده شده از چهار جفت سیم تشکیل شده اند که روی تمام این چهار سیم را روکش می پوشاند.  حال بهتر است به سراغ انواع این کابل های بهم تابیده شده برویم.

  1. اولین کابل UTP است که بدون شیلد است و معمولا در اترنت و Fast Ethernet کاربرد دارد. از آن جایی که این نوع کابل فاقد شیلد و محافظ است ما آن را برای مکان هایی که پر اهمیت هستند توصیه نمی کنیم اما از آن جایی که این کابل شیلد ندارد خیلی ارزان قیمت است و برای مواقعی که به دنبال یک وکیل ارزان هستید کابل های UTP بهترین انتخاب هستند.
  2. کابل STP در شبکه های توکن رینگ و Gigabit Ethernet کاربرد دارد و برای فواصل طولانی و زمانی که شبکه در نزدیکی میدان مغناطیسی است  بهترین انتخاب است.  فویل موجود در این کابل موجب جلوگیری از نویز و شیلد ها هم برای تخلیه اثرات القایی و الکتریسیته ساکن است. از انواع کابل های شیلد دار می توانیم به کابل U/FTP, F/UTP, SF/ UTP, S/ UTP , SFTP  اشاره کرد شما می توانید با کمی تحقیق و پرس و جو یا دیگر انواع کابل های شیلد دار و بدون شیلد آشنا شوید .
0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *